Zmiany wprowadzone

$h=Uwagi do projektu budowy Noworacławickiej
$k=mokotów, audyt
$a=Robert Buciak, Aleksander Buczyński, Maciej Sulmicki
$d=2017.10.14
$z=0
$o=
$b=

#Pismo ZM-17-0755-01-AB z 12 X 2017 r.

Do Biura Polityki Mobilności i Transportu.

Nawiązując do projektu budowy ulicy Noworacławickiej, zgłaszam następujące uwagi
i wnioski:

##Uwagi ogólne:

1. Projektowana ulica Noworacławicka jest drogą prowadzą do obszaru śródmiejskiego
Warszawy, gdzie zgodnie z obowiązującą polityką transportową miasta, ruch
samochodowy powinien być ograniczany. Projekt w obecnej formie (2x2
siedmiometrowe jezdnie plus dodatkowe pasy na skrzyżowaniach) służy realizacji celu
odwrotnego: zwiększenia natężenia ruchu samochodowego i związanych z tym
uciążliwości, w szczególności zatorów drogowych i zanieczyszczenia powietrza. Przekrój
ulicy powinien zostać dostosowany do odcinków krańcowych, tj. do przekroju 2 jezdnie
po jednym pasie ruchu.
Projekt w obecnej formie stanowi inwestycję służącą obniżeniu efektywności budowy
linii tramwajowej do Wilanowa, zachęcając do dojazdu do obszaru śródmiejskiego
samochodem.

2. Szerokość pasów ruchu poza prawymi (skrajnymi) powinna zostać ograniczona do 3,0 m, co
pozwoli na ograniczenie kosztów inwestycji, rozmiarów skrzyżowań i poziomu hałasu/ryzyka
wypadków wynikających z nadmiernych prędkości.
Dotyczy to również ulicy Sobieskiego w obrębie skrzyżowania, gdzie szerokość prawego
pasa ruchu w kierunku południowym powinna dodatkowo zostać ograniczona do 3,5 m (z
4,0 m).

3. Należy zapewnić ciągłość chodników wzdłuż ulicy bez przecinania drogi dla rowerów do i z
przystanków autobusowych. Układ chodników powinien uwzględniać ruch pieszych nie
udających się na przystanek, tj. umożliwiać podróż wzdłuż ulicy bez dwukrotnego przecinania
dróg dla rowerów przy każdym przystanku.

4. Przebudowa skrzyżowania z ul. Sobieskiego powinna zostać skoordynowana z budową
tramwaju do Wilanowa, tak by uniknąć niegospodarności w postaci dwukrotnej przebudowy
tego samego skrzyżowania w przeciągu 2-3 lat.

##Uwagi szczegółowe:

###Skrzyżowanie z Sobieskiego

a. Należy skorygować przebieg projektowanej ulicy Noworacławickiej, tak by uzyskać kąt
przecięcia osi dróg ul. Noworacławickiej/Beethovena i Sobieskiego zbliżony do kąta
prostego. Zaprojektowany kąt przecięcia (ok. 50 stopni) powoduje nadmierną
rozległość skrzyżowania (co przełoży się na niskie bezpieczeństwo i efektywność
sygnalizacji), pogarsza warunki widoczności i nie spełnia wymogów par. 60 Rozp. ws.
warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Projekt w obecnej formie powielałby problemy widoczne na co dzień na
skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Sikorskiego, gdzie podobny kąt przecięcia skutkuje
licznymi wypadkami z udziałem niezmotoryzowanych.

17a-2-Noworacla.jpg
b. Część przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów nie znajduje się w
przedłużeniu chodników i dróg dla rowerów. Nie przewidziano też przestrzeni na
kumulację dla rowerzystów w większości relacji skrętnych.

c. Ze względu na rozbudowę wschodniego wlotu skrzyżowania w zakresie projektu należy
uwzględnić również modernizację dróg dla rowerów i chodników po wschodniej stronie
skrzyżowania z ul. Sobieskiego (jak też uwzględnić same drogi rowerowe w projekcie).

17a-1-Noworacla.jpg
W szczególności należy zaprojektować nową drogę dla rowerów w rejonie
przystanku autobusowego (lub zrezygnować z zatoki na przystanku), gdyż obecny
projekt lokalizuje wiatę przystankową na środku istniejącej drogi dla rowerów (błędnie
opisanej na projekcie jako chodnik).

d. Szerokość północnego wylotu ul. Sobieskiego powinna zostać dostosowana do
przekroju odpowiadającego mu wlotu (trzy pasy ruchu na wprost).

###Odcinek między Sobieskiego a Dolną

a. Azyle między jezdniami powinny zostać powiększone do min. 2,5m.

###Skrzyżowanie z Dolną

a. Należy doprojektować przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów na zachodnim
wlocie skrzyżowania z ul. Dolną.

b. Należy zapewnić pas dzielący (skrajnia, miejsce na lokalizację znaków drogowych)
między drogą dla rowerów po północnej stronie Dolnej a jezdnią.

c. Należy doprojektować osłonięty pas włączenia na zakończeniu drogi dla rowerów na
wschodnim wlocie skrzyżowania. Alternatywnie przeprojektować rozwiązania ruchu
rowerowego w ciągu ul. Dolnej na pasy ruchu dla rowerów.

d. Rysunek sugeruje wprowadzenie jednokierunkowej organizacji ruchu w ul. Ludowej. W
takim przypadku należy pozostawić możliwość dwukierunkowego ruchu rowerów
(przewidzieć rozwiązania kontraruchu rowerowego).

e. Na skrzyżowaniu z Dolną pasy włączenia z jezdni dla rowerów mają szerokość 3
metrów. Jako że są to odcinki jednokierunkowe, wystarczy szerokość 1,8 metra.


Do wiadomości: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej,
DPP - Drogowa Pracownia Projektowa Jacek Żuraw, Biuro Koordynacji Remontów i Inwestycji w
Pasie Drogowym.

#Projekt

Ulica Noworacławicka (geometria):
download://projekty1/2017-10-NowoRacla/Noworacawicka1.jpgdownload://projekty1/2017-10-NowoRaclawicka/Noworacawicka1.jpg
,
download://projekty1/2017-10-NowoRacla/NowoRacawicka2.jpgdownload://projekty1/2017-10-NowoRaclawicka/NowoRacawicka2.jpg
,
download://projekty1/2017-10-NowoRacla/NowoRacawicka3.jpgdownload://projekty1/2017-10-NowoRaclawicka/NowoRacawicka3.jpg
.




Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.