Identyfikator artykułu:
Tytuł:
Kategorie tematyczne:
Autor(zy):
Data (format: rrrr.mm.dd):
Właściciel:
Przyklejony:
Numer na forum:
Artykuł:
We wtorek KDS ds. Transportu złożył uwagi i wnioski do projektu
Programu rozwoju współpracy m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych do roku 2020
. Poniżej przedstawiamy ich treść. #Uchwała nr 11/2015 Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu
z dnia 17 marca 2015 r. w sprawie
Programu rozwoju współpracy m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych do roku 2020
Na podstawie regulaminu działania Komisji Dialogu Społecznego ds. transportu z dnia 19 czerwca 2013 r. oraz Programu współpracy m.st. Warszawy w roku 2015 z organizacjami pozarządowymi, uchwala się, co następuje: 1. Komisja wnosi uwagi do projektu
Programu rozwoju współpracy m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych do roku 2020
jak w załączniku. 2. Komisja podkreśla zasadnicze znaczenie wdrożenia systemowego modelu konsultacji inwestycji transportowych do budowy efektywnego partnerstwa pierwszego i trzeciego sektora przy realizacji zadań publicznych, zgodnie z Uchwałą nr 16/2014 Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu z dnia 18 września 2014 r. w sprawie zasad partycypacji społecznej przy projektowaniu inwestycji transportowych [[kds_konsultacje-149]]. Prezydium Komisji:
Michał Harasimowicz
Piotr Kostrzewa
Maciej Sulmicki ##Załącznik: uwagi o charakterze szczegółowym Lp.| Aktualny zapis w projekcie uchwały wraz nr. paragrafu, ustępu, punktu itd. |Sugerowana zmiana (konkretny sugerowany zapis paragrafu, ustępu i punktu itd.)| Uzasadnienie 1.| Powiązania z miejskimi strategiami i programami (str. 2) [schemat].| Uzupełnienie listy dokumentów o Strategię zrównoważonego rozwoju systemu transportowego warszawy do 2015 roku i na lata kolejne| Strategia przewiduje wprost wśród środków działania „Konsultacje społeczne projektów transportowych i uwzględnienie pozyskanych w ich trakcie opinii”. 2. | Założenia (str. 5): „Współpraca Urzędu m.st. Warszawy z organizacjami ma także wymiar pozafinansowy. Trzeci sektor jest partnerem w procesie tworzenia nowych rozwiązań, planów i strategii. Jest także dla Urzędu źródłem wiedzy eksperckiej.” |Trzeci sektor jest partnerem w procesie tworzenia nowych rozwiązań, w tym przygotowywania inwestycji, planów i strategii. Jest także dla Urzędu źródłem wiedzy eksperckiej, która jest efektywnie wykorzystywana dzięki systemowym konsultacjom planowanych działań i przedsięwzięć. |W założeniach programu zasadniczy element współpracy miasta i organizacji pozarządowych, jakim są efektywne konsultacje planowanych działań, zostaje ograniczony do jednego zdania. Należy rozwinąć zapis. 3. | Wnioski (str. 15): „Na niewielki poziom poczucia wpływu organizacji na decyzje zapadające w urzędach wpływa niska aktywność i gotowość do współpracy samych organizacji, sposób organizacji i prowadzenia prac w ciałach dialogu, zróżnicowane podejście urzędów (biur, wydziałów) do współpracy z organizacjami i ciałami dialogu.”| „….zróżnicowane podejście urzędów (biur, wydziałów) do współpracy z organizacjami i ciałami dialogu i ciągły brak usystematyzowanych procedur konsultacji.”| W diagnozie wskazano na niedostateczną przejrzystość procesu decyzyjnego i procedur konsultacji. Przykładowo, niskim poziomem poczucia wpływu na decyzje skutkuje:
- konieczność poszukiwania informacji o planowanych inwestycjach transportowych w ponad dwudziestu instytucjach miejskich,
- tłumaczenie na etapie udostępnienia projektu, że zasadnicze decyzje zostały już podjęte i jest za późno na zmiany,
- niewdrożenie systemowego procesu konsultacji pomimo składania takich deklaracji przez miasto od co najmniej sześciu lat (II 2009 [[konsultacje-092]] [[konsultacje-092-uwagi]]). 4. | Zadanie 1.1.1 Zwiększenie potencjału mechanizmu konsultacji i tworzenia dokumentów strategicznych (str. 16), ew. Zadanie 1.1.2 Zwiększenie efektywności struktury dialogu obywatelskiego (str. 17)| Dodanie do sposobów realizacji: „Wykorzystanie platformy konsultacje.um.warszawa.pl do grupowania informacji o konsultowanych dokumentach i projektach, w tym transportowych, jak też zbierania uwag i udostępniania informacji o sposobie ich rozstrzygnięcia”| Systemowy model konsultacji wymaga przejrzystości, możliwej do zapewnienia przy wykorzystaniu już funkcjonującej platformy internetowej.
Takie rozwiązanie wpisuje się również w Zadanie 3.1.2 Zmotywowanie urzędników do współpracy z organizacjami pozarządowymi. 5. | Zadanie 1.1.1 Zwiększenie potencjału mechanizmu konsultacji i tworzenia dokumentów strategicznych (str. 16), ew. Zadanie 1.1.2 Zwiększenie efektywności struktury dialogu obywatelskiego (str. 17)| Dodanie do sposobów realizacji:
„Zbieranie od jednostek miejskich informacji o planowanych działaniach mogących stanowić przedmiot konsultacji (w szczególności przedsięwzięciach transportowych, wycince drzew itp.) i udostępnianie ich do konsultacji, w tym poprzez ogólnomiejską platformę internetową (proces ciągły)” |Systemowy model konsultacji wymaga rozwiązań systemowych, umożliwiających dialog na etapie planów, a nie w chwili działania. Informacje z dzielnic, urzędu miasta i jednostek im podległych (zarządów) powinny być domyślnie udostępniane do wglądu przed przystąpieniem do etapu realizacji.
Takie rozwiązanie wpisuje się również w Zadanie 3.1.3 Ujednolicenie polityki Miasta wobec organizacji pozarządowych 6.| Zadanie 1.1.1 Zwiększenie potencjału mechanizmu konsultacji i tworzenia dokumentów strategicznych (str. 16), ew. Zadanie 1.1.2 Zwiększenie efektywności struktury dialogu obywatelskiego (str. 17)| Dodanie do sposobów realizacji:
„Udostępnianie przez platformę internetową istotnych dokumentów dotyczących przedsięwzięć (np. SIWZ, projektów geometrii, projektów organizacji ruchu, wyników analiz), złożonych wniosków i sposobów ich rozpatrzenia, oraz kolejnych wersji danego dokumentu/projektu”| Systemowy model konsultacji wymaga przejrzystości. Obecnie często brakuje nie tylko informacji o możliwości składania uwag, ale też informacji o tym, co się stało w danej sprawie po ich złożeniu.
Takie rozwiązanie zwiększy też widoczność organizacji, przyczyniając się do realizacji celu szczegółowego 2.2 Wzrost świadomości społecznej nt. roli i działalności organizacji pozarządowych. 7.| Zadanie 1.1.2 Zwiększenie efektywności struktury dialogu obywatelskiego (str. 17), ew. Zadanie 3.1.2 Zmotywowanie urzędników do współpracy z organizacjami pozarządowymi (str. 42)| Dodanie do sposobów realizacji: „Dbanie o przestrzeganie przepisów KPA przez instytucje miejskie, w tym zwłaszcza udzielanie – terminowych – odpowiedzi na wystąpienia organizacji pozarządowych”| Nadal zdarza się, że wystąpienia – w tym kierowane do Prezydent m.st. Warszawy - pozostają bez jakiejkolwiek odpowiedzi, co może zrazić do idei współpracy, zwłaszcza początkujące organizacje. 8.| Wskaźniki i efekty celu szczegółowego 1.1 (str. 23) |Dodanie do wskaźników: „Liczba/odsetek instytucji miejskich udostępniających planowane przez siebie przedsięwzięcia do konsultacji przez platformę ogólnomiejską” (Wartość docelowa: wszystkie urzędy dzielnic, biura urzędu miasta, zarządy i spółki prowadzące taką działalność (np. metro, tramwaje).) |We wskaźnikach brakuje miar oceniających bezpośrednio działania urzędu miasta, które pozwalałyby – w zestawieniu z danymi na temat partycypacji trzeciego sektora – ocenić stopień zaangażowania obu stron. 9. | Wskaźniki i efekty celu szczegółowego 1.1 (str. 23) |Dodanie do wskaźników: „Odsetek projektów transportowych udostępnianych do konsultacji na etapie założeń, geometrii i stałej organizacji ruchu” |Jw. 10. | Zadanie 3.1.2 Zmotywowanie urzędników do współpracy z organizacjami pozarządowymi (str.42) |Dodanie działania: „Zobowiązanie jednostek miejskich do udostępniania do konsultacji informacji o planowanych przedsięwzięciach (np. związanych z systemem transportowym, wycinką drzew)”| Systemowy model konsultacji, zapewniający przejrzystość działań, powinien opierać się na jasnych, powszechnych zasadach. Takie działanie wpisuje się częściowo w zapis „Promowanie i upowszechnianie dobrych praktyk związanych ze współpracą z organizacjami pozarządowymi”, lecz dotychczasowe doświadczenia wskazują na konieczność wdrożenia rozwiązań systemowych. 11.| Wskaźniki celu szczegółowego 3.2 (str. 48) „Utrzymanie odsetka organizacji pozarządowych i podmiotów ekonomii społecznej, które deklarują trudności z dostępem do lokalu” |„[Utrzymanie lub] zmniejszenie odsetka…” |Utrzymanie odsetka organizacji deklarujących trudności ze znalezieniem lokalu byłoby uzasadnione tylko w przypadku, gdyby odsetek ten wynosił zero. W dokumencie wskazano tymczasem na brak danych w tym względzie.
Podpis:
(jeśli nie masz własnego loginu, podpisz się trzema krzyżykami +++)
Diagnostyka: