Uwagi do drugiej wersji projektu tramwaju na Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Aleksander Buczyński, Maciej Sulmicki, Rafał Muszczynko, 2021.02.16
Wstęp
Projekty tramwajowe toczą się swoim tempem, podobnie jak pobliskie plany modernizacji Grójeckiej [zobacz >>>]. Nieco ponad trzy lata po udostępnieniu "koncepcji wielobranżowej" [zobacz >>>], już po zakończeniu perspektywy unijnej, w której miał zostać wybudowany, tramwaj do Dworca Zachodniego jest na etapie konsultacji projektu budowlanego. Mamy nadzieję, że dodatkowy czas zostanie wykorzystany do wyeliminowania błędów z projektu zanim wejdzie on w fazę realizacji.
Pismo ZM-21-0893-01-MS
Do Biura Polityki Mobilności i Transportu.
Nawiązując do projektu budowy linii tramwajowej na odcinku od Dworca Zachodniego do węzła z ul. Grójecką, przesyłam następujące uwagi i wnioski:
1. Liczbę pasów ruchu na wylotach ul. Grójeckiej należy dostosować do liczby pasów do jazdy na wprost na przeciwległych wlotach, tj. dwóch. W przedstawionej formie projekt jest niezgodny z prawem oraz niepotrzebnie pogarsza warunki ruchu niezmotoryzowanych i zwiększa ryzyko wypadków z ich udziałem. Wydłużone drogi ewakuacji skutkują też niższą efektywnością sygnalizacji, w tym na skutek dłuższych czasów międzyzielonych.
2. Drogi dla rowerów powinny zostać uwzględnione po obu stronach ul. Grójeckiej, tak by zapewnić obsługę Hali Banacha, stanowiącej istotne źródło i cel podróży (tak jak przewidziano w wersji projektu z 2017 r.), oraz połączenie z planowaną obustronną drogą dla rowerów na północnym odcinku Grójeckiej.
3. Negatywnie opiniujemy usunięcie z projektu drogi dla rowerów po południowej stronie ulicy Banacha. Drogi dla rowerów powinny zostać uwzględnione po obu stronach ulicy, tak by zapewnić możliwość dojazdu do szpitala, będącego istotnym źródłem i celem podróży, jak też odciążyć jedną z najbardziej ruchliwych tras rowerowych w Warszawie.
Dodatkową przestrzeń można wygospodarować, przenosząc przystanek autobusowy na prawy pas ruchu, analogicznie do skrzyżowania z ul. Szczęśliwicką, gdzie na przystanku usytuowanym na jezdni zatrzymuje się ponad dwukrotnie więcej autobusów.
4. Należy zweryfikować potrzebę 60-metrowych zatok przystankowych na skrzyżowaniu z ul. Grójecką. Po uruchomieniu tramwaju liczba linii autobusowych prawdopodobnie się zmniejszy, a tak długie przystanki stanowią utrudnienie dla pasażerów i generują duże ryzyko nielegalnego parkowania.
5. W ograniczonym zakresie wykorzystane zostały możliwości utworzenia drugich dojść do przystanków tramwajowych. Projekt powinien zostać uzupełniony przynajmniej o przejście na drugim krańcu przystanku po wschodniej stronie skrzyżowania Grójecka/Banacha można zrobić dojście względnie bezboleśnie, gdzie piesi mogą przechodzić "w cieniu" przejazdu tramwajowego.
6. Droga dla rowerów między ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. a ul. Opaczewską powinna zostać wyprostowana. W tym celu stacja do parkowania roweru publicznego powinna zostać przesunięta na plac parkingowy.
7. Przejście i przejazd dla rowerzystów przy ul. Orzeszkowej po stronie wschodniej znajdują uzasadnienie przy obecnie dostępnych relacjach, ale nie po wybudowaniu tramwaju. Przejazd powinien być w osi ul. Orzeszkowej, a przejście po stronie zachodniej, tak by skrócić drogę dojścia w pasie dzielącym do przystanku.
8. Szerokość jezdni na północnym ramieniu skrzyżowania z ul. Szczęśliwicką powinna zostać ograniczona do 6 m bez azylu lub 8 m z azylem.
9. Łuki na styku dróg dla rowerów na przejeździe przy Parku Zachodnim oraz na skrzyżowaniu Grójecka/Bitwy Warszawskiej powinny mieć promienie min. 3-metrowe (wskazane 4-metrowe).
10. Na przecięciu drogi rowerowej z chodnikiem wzdłuż Al. Jerozolimskich należy zapewnić większe promienie łuków w ciągu drogi dla rowerów.
Do wiadomości: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.