Uwagi do projektu przejazdów na skrzyżowaniach Doliny Służewieckiej z al. Wilanowską oraz Nowoursynowską
Rafał Muszczynko, Agnieszka Nowak, Maciej Sulmicki, 2020.11.23
Pismo ZM-20-0921-01-AN
Do Biura Polityki Mobilności i Transportu.
W związku z przekazanym do opiniowania projektem organizacji ruchu na skrzyżowaniach ul. Dolina Służewiecka z al. Wilanowską i ul. Nowoursynowską wyrażamy następującą opinię:
Uwagi ogólne:
1. Przedstawione do konsultacji projekty sugerują nieefektywne i niebezpieczne rozwiązanie w postaci przejazdów dla rowerzystów przez tylko 3 z 4 ramion wszystkich skrzyżowań. Konieczne jest uzupełnienie projektów o brakujące przejazdy.
2. Promienie łuków należy zwiększyć, w szczególności od strony rogów skrzyżowań, gdzie nie kolidują one z ciągami pieszymi.
Uwagi szczegółowe:
1. Skrzyżowanie z ul. Nowoursynowską
a. Wbrew oznaczeniu na schemacie, cały pas między jezdnią Doliny Służewieckiej a jezdnią ul. Fosa stanowi własność Skarbu Państwa i jest w praktyce częścią pasa drogowego, o czym świadczą wytyczone w poprzek niego: droga dla rowerów i chodniki. Wskazane jest zatem wykorzystanie go do zapewnienia prawidłowych wyłukowań na brakującym odcinku drogi dla rowerów w południowo-wschodnim rogu skrzyżowania.
b. Powinien zostać zlikwidowany użytkowany w stopniu znikomym wydzielony pas do prawoskrętu w ul. Nowoursynowską w kierunku Ursynowa. Jego główną funkcją jest obecnie uniemożliwianie pokonania jednego ramienia skrzyżowania w jednej fazie cyklu świateł przez niezmotoryzowanych.
2. Skrzyżowanie z al. Wilanowską
a. Na północno-zachodnim rogu skrzyżowania należy wykorzystać zbędny
pas włączenia (z naprzeciwka na to ramię skrzyżowania kierują dwa
pasy ruchu, a prawoskręt ma wydzielony osobny pas ) do poszerzenia
rogu skrzyżowania z substandardowymi łukami drogi dla rowerów oraz
skrócić przejścia dla pieszych i przejazd dla rowerzystów.
b. W analogiczny sposób należy skorygować południowo-wschodni róg
skrzyżowania, co pozwoli ograniczyć niebezpieczne zachowania na
zielonej strzałce, opóźniając wyłukowanie do momentu za przejściem i
przejazdem, jak też zapewniając miejsce na lepsze wyłukowanie w
kierunku przejazdu przez al. Wilanowską.
c. Na północno-wschodnim rogu skrzyżowania należy skorygować docelowy przebieg drogi dla rowerów, tak by biegł naturalnym łukiem - wygiętym na zewnątrz od skrzyżowania. Należy też usunąć słup reklamowy, ograniczający widoczność.
Wersja do druku | Edycja | Zmiany | Forum