Zmiany wprowadzone

$h=Wspólny bilet ZTM-KM
$k=dobre_praktyki
$a=Jakub Bartoszewicz, Maciej Sulmicki
$d=2008.08.15
$z=22$z=
$o=
$b=

Poniższe rozwiązaniarozwiązanie zostało zgłoszone do Konkursu na Dobre Praktyki komunikacyjne w aglomeracji warszawskiej. [[konkurs]] Zdobyło ono pierwsze miejsce w kategorii "transport zbiorowy". [[konkurs_wyniki-089]]

#Lokalizacja:

Cała aglomeracja

#Uzasadnienie kapituły:

Wspólny bilet umożliwia wykorzystanie w pełni potencjału transportu zbiorowego aglomeracji warszawskiej bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez podróżujących. Jako że kolej jest najwydajniejszym środkiem transportu w mieście - łącząc w sobie dużą zdolność przewozową i niezależnośc od korków i utrudnień na drogach - rozwiązania zachęcające i ułatwiające korzystanie z kolei należy uznać za godne pochwały. Wspólny bilet poprawia konkurencyjność transportu zbiorowego w stosunku do samochodu osobowego. Następnym krokiem w tym kierunku powinny być systemowe rozwiązania rozszerzające tę inicjatywę na całą aglomerację, zgodnie z przykładem relacji Warszawa-Otwock przedstawionym w zgłoszeniu.


#Co zrobić, aby było jeszcze lepiej?

- rozszerzyć na teren całej aglomeracji;

- umożliwić korzystanie w Kolejach Mazowieckich z biletów czasowych (np. 120-minutowych) ZTM;

- zintegrować węzły przesiadkowe poprzez zapewnianie możliwie dogodnych i krótkich tras między przystankami ZTM
a stacjami kolejowymi, na przykład:<br />
stacja Warszawa Śródmieście - Metro Centrum,<br />
stacja Warszawa Ochota - autobusy i tramwaje wokół placu Zawiszy
(obecnie konsekwentnie zamykane są kolejne wyjścia z peronu
na powierzchnię),<br />
Warszawa Gdańska - bezpośrednie zejścia na
perony z wiaduktu ul. Andersa,<br />
Warszawa Toruńska - przesunięcie przystanków
do zejść na perony.

#Uzasadnienie zgłaszającego:

Swego czasu (mnie dotyczyło to, o ile dobrze pamiętam, około sześciu lat temu), byłem w stanie dojechać z Otwocka do Warszawy w pociągu legitymując się tylko warszawską Kartą Miejską, niestety, w pewnym momencie to udogodnienie znikło.

ZTM porozumiał się jednak niedawno z Kolejami Mazowieckimi i bilety ponownie połączono, a przez krótki czas moją trasą jeździła nawet Szybka Kolej Miejska.

Argumentem za wspólnym biletem jako Dobrą Praktyką jest zdecydowanie oszczędność tego rozwiązania, jak i czysta wygoda podróży &#8211; nie posiadam samochodu (na mojej trasie byłby zresztą zbyt drogim rozwiązaniem, nie mówiąc już o spalinach), pociągi i tramwaje są zatem moimi podstawowymi środkami transportu w Warszawie i do niej.

dobra_praktyka-10-1.jpg
Niestety, wspólny bilet obowiązuje tylko w granicach Warszawy, od stacji Warszawa Falenica potrzebny mi osobny bilet, ale rozumiem, że sprawa rozbiła się o kwestie administracyjne lub związane z konserwacją torów.

Transport kolejowy to dla mnie póki co podstawa, a to, że łączy się tak wygodnie z warszawską komunikacją miejską jest naprawdę znakomite &#8211; jestem pewny, że mnóstwo ludzi z satelitarnych miasteczek bardzo na tym korzysta.

Aglomeracja Warszawska potrzebuje podobnych rozwiązań, wspólny bilet to rozwiązanie oszczędne i praktyczne &#8211; można bez dodatkowych dopłat przewozić zwierzęta i rowery &#8211; a przy odrobinie szczęścia liczba stacji kolejowych, na których można aktywować bilet wkrótce wzrośnie.

Żałuję, że wspólny bilet ZTM-KM nie obowiązuje jeszcze na trasie Warszawa-Otwock, ale jestem pewien, że kiedyś znów tak będzie, a póki co, połączenie biletów z pewnością zasługuje na miano Dobrej Praktyki.







Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.